Ofte stilte spørsmål om Nettbank og BankID

Hvordan skaffer jeg meg BankID?
For å få BankID brikke må du henvende deg til oss dersom vi er din primære bank. Vi må ha en kopi av ditt pass før bestillingen kan utføres. Kan du ikke møte opp personlig med passet ditt, må kopien du sender være stemplet med «Rett kopi» av en offentlig godkjent instans. Dersom du har levert inn kopi av pass tidligere trenger vi ikke ny kopi ved bestilling.


Hva er forskjellen på BankID og BankID på Mobil?
BankID brikken er hovedinstrumentet for innlogging og administrering i nettbanken. BankID på Mobil kan aktiveres i vår nettbank dersom du har brikke fra oss. Du må beholde din brikke selv om du aktiverer BankID på Mobil, da denne må benyttes dersom BankID på Mobil blir sperret.

Jeg får ikke logget inn med BankID på Mobil. Hva kan det skyldes?
Denne tjenesten må aktiveres med brikke i nettbanken før den kan brukes. Dette finner du i nettbanken i menyen under "Innstillinger" og "BankID på Mobil". Dersom du allerede har aktivert tjenesten men har byttet SIM-kort eller gjort endringer på mobilabonnementet kan tjenesten falle ut. Da må denne aktiveres på nytt i nettbank. Fra tid til annen kan det også skyldes feil i BankID systemet. Ta kontakt med oss eller sjekk driftsmeldinger på hjemmesiden vår.

Er BankID på Mobil og Mobilbank det samme?
Nei. Det er to forskjellige aktiveringer og har ingenting med hverandre å gjøre. BankID på mobil kan benyttes for å logge inn i nettbank eller ved signering av kortkjøp på internett. Mobilbank er en app hvor man kan sjekke saldo, gjennomføre betalinger og mye mer.

Hva skal jeg gjøre dersom jeg får beskjed om at BankID brikken er sperret?
Kontakt oss på telefon 72404040 for å få reåpnet brikken. Dersom problemet oppstår utenfor bankens åpningstider kan du ringe Eika Servicesenter på 03850.

Hva skal jeg gjøre dersom jeg har glemt passordet mitt?
Vi kan sende deg nytt passord på SMS eller post. Dersom behovet oppstår utenfor bankens åpningstider kan du ringe Eika Servicesenter på 03850.

Jeg får feilmeldinger når jeg skal logge inn i nettbanken. Hva bør jeg forsøke?
Ofte kan problemer med innlogging i nettbank skyldes at man har lagret mange midlertidige internettfiler.  I nettleseren din på PC kan må slettes disse under «innstillinger».  Du kan også sjekke om internettleseren din er en gammel versjon eller eventuelt forsøke en annen nettleser.  For teknisk support kan du kontakte Eika Servicesenter på 03850. Du kan også kontakte oss for hjelp og råd.

Kan jeg logge inn i nettbank med iPad?
Ja. Du kan logge på som vanlig via våre hjemmesider med nettbrett.  Men vi anbefaler Mobilbank når man benytter nettbrett og mobil.

Jeg trenger hjelp for å komme i gang. Hvem skal jeg kontakte?
Du kan kontakte oss. Vi kan forsøke å veilede deg i nettbanken via telefon eller sette deg opp på en avtale med kunderådgiver som kan vise deg hvordan nettbanken skal brukes. Dersom du vil ha veiledningen utenfor bankens åpningstider kan du ringe Eika Servicesenter på 91503850.

Hva er Eika Servicesenter?
Dette er vår nettbanksupport. Her hjelper vi deg med nettbank og mobilbank spørsmål.