Ofte stilte spørsmål om Mobilbank

Hva trenger jeg for å bruke mobilbanken?
  • Tilgang til nettbank
  • Lastet ned og installert mobilbanken
  • Internett på telefonen (via trådløst nett eller mobilnettet)


Kan jeg endre PIN-kode?

Man kan endre PIN-kode etter man har aktivert Mobilbanken ved å velge "bytt bruker" og deretter aktivere avtalen på nytt.

Er det forskjell på iPhone og Android appen?
De to versjonene har de samme funksjonene, men de er designet med utgangspunkt i standard design og funksjonalitet for de to operativsystemene.

Har dere en egen app for Windows Phone?
App for Windows er nå tilgjengelig i app-butikken.

Hvordan får jeg mobilbanken på iPad (nettbrett)?
Det er ikke laget en egen versjon for iPad, men du kan bruke samme appen som for iPhone. Det betyr at om du vil ha mobilbanken på ditt nettbrett må du laste ned mobilversjonen (iPhone). I App Store søket endrer du valget for enheter til "alle" og scroller ned for å finne mobilbanken for iPhone.

Trenger jeg BankID?
Nei, ungdom under 15 år eller andre kunder som ikke har BankID kan bruke mobilbanken. Kontakt oss så sender vi en PIN-kode på SMS. Denne PIN-koden er gyldig i 10 minutter for aktivering av mobilbanken.

Trenger jeg BankID på mobil?
Nei, du signerer med en 4-sifret PIN som du oppretter i nettbanken.

Hva med sikkerheten?
Du må ha en 4-sifret PIN for å logge deg på. Når du skal betale bruker du samme PIN i tillegg til en engangskode du får som melding på mobilen. Dermed sikrer vi at det bare er du som kan bruke og betale fra mobilbanken.

Hva er forskjellen på mobilbank og SMS-bank?
Mobilbanken er en app med de fleste banktjenestene du i finner i nettbanken. Med SMS-bank kan du sjekke saldo og overføre via SMS.

Hva skjer hvis jeg bytter mobiltelefon, SIM-kort eller telefonnummer?
Mobiltelefon: Hvis du kun bytter telefon trenger du kun å laste ned mobilbanken på nytt
Telefonnummer: Ved bytte av telefonnummer må nytt telefonnummer registreres i nettbanken for at mobilbanken skal fungere. Mobilbanken er knyttet til ditt telefonnummer.
SIM: Du trenger ikke gjøre noe om du bytter SIM-kort så lenge du beholder telefonnummeret.

Hva koster det å bruke mobilbank?
Det er gratis å bruke mobilbanken! Du må imidlertid være oppmerksom på at mobiloperatøren kan ta betalt for datatrafikk. I utlandet kan dessuten prisene for datatrafikk være høye. Banken kan også ta betalt for enkelte tjenester. Se bankens prisliste.

Hvorfor får jeg ikke opp kontoer som jeg disponerer (barn, ektefelle etc)?
For å få opp konti som du disponerer må du enten:
* I nettbanken og aktivere appen på vedkomendes avtale: velg Innstillinger – Mobilbank – Velg «Endre» under funksjon og «Endre» under PIN
* Direkte i mobilbanken: valget finner du i verktøymenyen på oversiktsiden

Kan man få SMS-varsel?
Ja, dette aktiverer du i nettbanken under Innstillinger - > SMS-varsel