Ofte stilte spørsmål om kort

Sperre kort 
For å sperre kort ring 03850 (+47 915 03 850)
Tjenesten er tilgjengelig 24 timer i døgnet, hele året.

Kortet nærmer seg utløpsdato
Du vil automatisk få tilsendt nytt kort før utløpsdato. Kortet ditt er gyldig frem til siste dag i den måneden som står oppgitt på kortet.

Hvor finner jeg CVV2/CVC2-koden?
Når du handler på internett kan du bli spurt om å oppgi CVV2/CVC2 i tillegg til kortnummer og utløpsdato.Denne koden finner du på baksiden av kortet, og består av de tre siste sifrene i signaturfeltet.
 
Hvordan finner jeg PIN-koden til mitt bankkort?

Denne finner du i mobilbank og nettbank. Du må ha egen BankID brikke for å hente frem koden. Denne finner du i menyen under «Kort» og «Hent pin» både i nettbank og mobilbank.


Kan jeg endre PIN-kode på mitt kort?

Alle har kunde-pin. Det vil si at man får samme pin-kode på kredittkort og bankkort. Dersom du skal ha ny kode må man bestille nye kort uten kunde-pin. Da vil man få nye koder for hvert kort man får utlevert fra oss. Du kan ikke bestemme pin-kode selv.

Hvorfor blir kortet mitt avvist i butikken?
Det kan være flere årsaker til dette. Dersom du har penger disponibelt på kortet, og allikevel får avvist i kortterminal kan du kontakte oss.
Har du et Electron bankkort kan kortet bli avvist dersom betalingsterminal/minibank er offline. Dette vil si at terminalen ikke kan utføre dekningskontoll på kortet for å sjekke din saldo på konto.

Hva gjør jeg når jeg har ukjente transaksjoner på kortet mitt?
Kontakt oss på tlf 72404040 eller den døgnåpne kortsperretjenesten på tlf +47 91503850 for å sperre bankkortet. Les mer om reklamasjonsmuligheter HER.

Kan jeg få kortet mitt sendt til uregistrert adresse?
Vi kan sende bankkort til annen adresse enn folkeregisteret dersom vi er sikre på din identitet. Kredittkort blir kun sendt til den adressen som er registrert i folkeregisteret.

Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
Med kontaktløs betaling slipper du å taste kode for beløp under kr 200,-. Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om stikke inn kortet og taste PIN-kode. 
 
Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?
Det er stadig flere butikker i Norge og utlandet som aksepterer kontaktløs betaling. Betalingsterminaler som aksepterer kontantløs betaling er merket med eget symbol.

Er kontaktløs betaling trygt?
Kontaktløs betaling fungerer kun for beløp under 200 kr, og for å ivareta sikkerheten vil du med jevne mellomrom bli bedt om å bekrefte betalingen med chip og PIN-kode. For at en betaling skal gjennomføres, må varen først være slått inn og kortet mindre enn 5 cm fra kortleser. Du risikerer ikke å bli trukket på kortet bare ved å gå forbi en terminal. 
 
Hvor finner jeg jeg informasjon om mitt MasterCard?
All informasjon om transaksjoner, fakturaer og tilgjengelig kreditt finner du både i din nettbank og mobilbank.
 
Kan jeg endre kredittgrense på MasterCard?
Ja. Du kan selv søke om endret kredittgrense i nettbank og mobilbank.
 
Kan jeg endre fakturadato på MasterCard?
Ja. Ta kontakt med Eika Kredittbank på kredittkort@eika.no eller 91503850