Ofte stilte spørsmål om betaling og eFaktura

Hvordan betaler jeg flere regninger på en gang?
Gå til Betalinger og så Betale. Fyll inn feltene som ved en vanlig betaling og velg "Legg til godkjenning". Dette repeterer du for hver betaling du skal legge inn. Når betalingene ligger klare, går du til "Betalinger" og så "Godkjenn betalinger". Sørg for at relevante betalinger er markert i listen nederst. I "Neste handling for de markerte betalinger" velger du "Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler". Signer med BankID og følg nøye med i oversiktsbildet til slutt. Eventuelle avviste betalinger blir merket med X foran. 

Hvorfor er ikke en avvist betaling under oversikten 'Avviste betalinger'?
Ved avvist betaling med forfall i dag, får du beskjed om avvisning umiddelbart. Kun avviste betalinger med forfall etter dagens dato vil legge seg under "Avviste betalinger".

Nettbanken er sperret for utenlandsbetaling
Av sikkerhetsmessige grunner stenges utenlandsbetaling ved inaktivitet over en lengre periode. For å åpne opp igjen, ta kontakt med kundeservice på 72 40 40 40 eller e-post til post@oppdalsbanken.no

Utenlandsbetaling viser ikke i forfallsregister, hvorfor?
Når du har godkjent en utenlandsbetaling med dagens dato, vil ikke denne vises i forfallsregisteret. Den vil ikke vises på konto før den er kurssatt og bokført konto.
 
Hvordan oppretter jeg en eFaktura-avtale?
eFaktura-avtale kan opprettes på to måter:

1) Automatisk etter betaling
Etter en utført betaling til mottaker som tilbyr eFaktura, får du opp forslag om å inngå eFaktura-avtale. Trykk på eFaktura, og avtalen inngås.

2) Inngå ny avtale manuelt
Du trenger kontonummer og eFaktura-referanse til mottaker. Gå til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Under avtale-listen finner du valget "Inngå ny eFaktura avtale". Mottaker velger du fra listen over de som tilbyr eFaktura.

Hvor finner jeg mine eFakturaer?
Nye eFakturaer legges automatisk opp under Betalinger i mobilbank og nettbank. Du kan finne ut mer om innholdet i eFakturaen ved å klikke på menyknappen. Fakturagrunnlaget åpnes da i et eget vindu. NB: Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering eller midlertidige filer på dataen. Både pop up blokkering og midlertidige filer fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren.

Hvordan betaler jeg en eFaktura?
I listen over eFaktura-krav, klikk på de tre prikkene ute til høyre og velg "Betal".

Fra betalingsbildet er kontonummer og KID fastsatt, de øvrige feltene kan endres (f.eks dato og beløp). Husk at "Legg til godkjenning" ikke sørger for belastning av fakturaen, men legger den i en kø som du må godkjenne. For å gjennomføre en godkjent faktura, gå til "Betalinger" > "Godkjenne betalinger".

Hvordan betaler jeg en eFaktura fra ektefelles/sambores konto?
Du kan kun godkjenne/betale eFaktura fra kontoer i avtalen du står i. Dersom du ikke får opp ønsket konto fra "Betal"-funksjonen, betyr det som regel at kontoen ligger i en annen avtale, som typisk tilhører ektefelle/samboer/bedrift. Løsning er å belaste eFakturaen i nåværende avtale, eller flytte eFaktura-avtalen over til en annen avtale. Du trenger ikke kontakte utsteder av eFaktura for å flytte, dette gjør du selv ved å slette avtalen i nåværende nettbank og legge den opp på nytt i ønsket nettbankavtale.

Hvor finner jeg fakturagrunnlaget på en betalt eFaktura?
Når eFaktura-kravet er lagt til betaling, vil ikke fakturagrunnlaget være tilgjengelig fra listen over krav. Da må du klikke deg inn til eFaktura-arkivet. I hovedmenyen til nettbanken, klikk på "Betalinger" > "eFaktura" og så velger du "Arkiv" på toppen av siden. Her ligger krav som er lagt til godkjenning. Klikk på ark-ikonet ute til høyre for aktuell betaling for å åpne fakturagrunnlaget.

Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?
Klikk deg til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Du vil så få listet ut alle eFaktura-avtaler du abonnerer på. Klikk på forstørrelsesglasset til aktuell avtale og klikk så "Slett avtale"-knappen nederst på siden. Bekreft med BankID.

Forsvinner eFaktura-kravet hvis jeg sletter avtalen?
Nei, hvis du har fått et krav fra eFaktura-avtalen, vil dette bli stående i krav-listen selv om du sletter selve avtalen. Det samme gjelder en betaling lagt til forfall.

Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene. Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.