Generelt om bankkort, kredittkort og betaling
-
Hvordan sperrer jeg kort?
Behøver du å sperre ditt bankkort eller kredittkort kan du gjøre dette selv under "Sperre kort" i mobil- og nettbanken. Alternativt kan du ta kontakt med vår døgnåpne sperretjeneste ved å ringe +47 915 03 850.
-
Hvor bestiller jeg kort?
Kontakt oss for bestilling av kort.
Dersom du ønsker å søke om et kredittkort kan du søke om dette i nett- og mobilbanken.
-
Jeg har glemt PIN-koden, hva gjør jeg?
Du kan hente PIN i nettbanken for alle bank- og kredittkortene dine. Logg deg inn i nettbanken. Velg "kort" og "hent PIN" i nettbanken. I mobilbanken finner du "hent PIN" under menyvalget "kort".
-
Kortet nærmer seg utløpsdato, når får jeg nytt?
Kortet ditt er gyldig frem til siste dag i den måneden som står oppgitt på kortet. Du vil automatisk få tilsendt nytt kort i midten av utløpsmåneden.
-
Hvordan fungerer kontaktløs betaling?Betalingen gjennomføres ved at man holder kortet tett inntil betalingsterminalen. Første gang du benytter kontaktløs betaling, blir du bedt om sette inn kortet og taste PIN-kode.
-
Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?
Det er stadig flere butikker i Norge og utlandet som aksepterer kontaktløs betaling.
Med kontaktløs betaling slipper du normalt å taste kode for beløp under 500 kr. Se etter denne logoen i displayet på terminalen:
-
Er kontaktløs betaling trygt?
For å ivareta sikkerheten vil du med jevne mellomrom bli bedt om å bekrefte betalingen med PIN-kode. For at en betaling skal gjennomføres, må varen først være slått inn og kortet mindre enn 5 cm fra kortleser. Du risikerer ikke å belaste kortet bare ved å gå forbi en terminal.
-
Hvor finner jeg CVV2/CVC2-koden?
Når du handler på internett med Visa- eller Mastercard kan du bli spurt om å oppgi CVV2/ CVC2 kode i tillegg til kortnummer og utløpsdato. Denne koden finner du på baksiden av kortet, og består av de tre siste sifrene i signaturfeltet. Koden er en del av sikekrhetselementet i kortet for å redusere svindel ved kjøp der kortet ikke er fysisk tilstede i kjøps øyeblikket, typis ved netthandel.
CVV er en engelsk forkortelse for card verification value code. CVC er en engelsk forkortelse for card verification code.
-
Hvorfor kommer kort nå uten bilde/ legitimasjon?
Våre kort kommer nå uten bilde og personlige opplysninger. Vi har valgt dette på grunn av risiko ved tap av kort. All personlig informasjon som kontonummer, navn , personnummer, signatur og bilde kan komme på avveie ved tap av kort med bilde.
-
Hvor finner jeg informasjon om mitt Mastercard?
Du kan finne transaksjoner og saldo både i din nettbank og mobilbank. Kopi av betalte eFaktura finner du til enhver tid i eFaktura arkivet i nettbanken.
-
Kan jeg endre kredittgrense på Mastercard?
Ja. Du kan heve eller senke din kredittgrensei mobil- og nettbanken under "Øk kredittgrense" og "Senk kredittgrense".
-
Kan jeg endre forfallsdato på fakturaen på Mastercard?
På kredittkort med privatansvar kan du velge mellom forfall 5., 15. og 25. Ta kontakt med oss.
-
Jeg mistenker at kortet mitt er forsøkt misbrukt! Hva gjør jeg?
Ta straks kontakt med oss, vi anbefaler at kortet ditt sperres.