Oppdalsbanken setter ned renten ytterligere

Med utgangspunkt i den generelle markedssituasjonen og Norges Bank sine nedjusteringer har Oppdalsbanken besluttet å sette ned renten ytterligere med inntil 0,50 %-poeng for nye og eksisterende kunder. Dette kommer i tillegg til den varslede renteendring på boliglån i forrige uke og den totale rentenedgangen blir inntil 0,85 %. Detaljert informasjon om renteendringen vil bli sendt ut i løpet av 2 uker. For privatkunder vil endringen på utlån skje med virkning fra 26. mars for nye kunder og fra 6. april for eksisterende kunder, mens for innskudd vil rentenedgangen tre i kraft 28. mai.

For bedrifter vil rentenedgangen på utlån og innskudd iverksettes fra 14. april

Vi står fortsatt overfor en vanskelig og uoversiktlig situasjon. Økonomisk usikkerhet vi prege mange av våre kunder som følge av koronapandemien. Rentenedgangen vil redusere de månedlige utgiftene på boliglånet. Derfor iverksetter vi nå renteendringen på utlån uvanlig raskt for å imøtekomme våre kunders behov. I tillegg vil vi kunne bidra med avdragsfrihet og eventuelle utsettelser med betaling av lån

 

Hvorfor setter vi ikke ned renten like mye som Norges Bank

Vi i Oppdalsbanken mottar nå henvendelser fra kunder som spør hvorfor banken ikke setter ned renten med umiddelbar virkning og hvorfor ikke rentenedsettelse er den sammen som i Norges Bank (minus 1,25%).

Bankens inntjening er knyttet til forskjellen mellom innlånsrenter (innskudd m.m.) og utlånsrenter. 80 % av utlånene våre er finansiert med kundeinnskudd. Normalt vil innlåns - og utlånsrenter endres parallelt, men myndighetene pålegger bankene varslingsfrist nå endringer skjer i kundenes disfavør. Dette betyr at når innskuddsrentene settes ned skal kundene skriftlig varsles 8 uker i forkant. Settes utlånsrenter opp, skal kundene skriftlig varsler 6 uker i forkant. Dette forklarer ‘tregheten’ i bankenes renteendringer.       

En utbredt oppfatning er at bankene nå kan finansiere seg med rimelige lån i Norges Bank. Det stemmer at Norges Bank har utstedt såkalte F-lån som bankene kan trekke opp, men for vår del utgjør denne finansieringsmuligheten en svært liten andel av bankens totale innlån. Resten av pengene må banken hente i det profesjonelle pengemarkedet. Dette er i hovedsak styrt av renten som bankene tilbyr hverandre (NIBOR) pluss et risikopåslag avhengig av den enkelte banks sikkerhet for sine lån. I dette markedet har rentenedgangen vært betydelig mindre enn nedgangen i signalrenta fra Norges Bank. 

Akkurat nå jobber vi i Oppdalsbanken hardt med å hjelpe både bedrifter og privatkunder med avdragslettelser, refinansiering og personlig rådgivning for å komme gjennom vanskelighetene som oppstår ved ordresvikt, permitteringer og oppsigelser. De aller fleste klarer vi å hjelpe.


Vi ber om forståelse
 for at vi prioriterer de som nå er økonomisk rammet av koronakrisen gjennom permitteringer, oppsigelser og inntektsbortfall, og for at vi ikke kan besvare alle spørsmål om renter individuelt i denne tiden. Vi ønsker å prioritere kunder som trenger personlig rådgivning mest. Vi jobber så raskt vi kan med å svare alle våre kunders henvendelser om dagen.

Er du interessert i å vite mer om hvilke vurderinger bankene må gjøre ved renteendringer og hvorfor ikke alle setter ned renten umiddelbart etter at Norges Bank endrer styringsrenten, så kan du les denne artikkelen fra Finans Norge.

  

Tips til hva du som kunde bør tenke på

 Våre tips i en vanskelig tid 

  1. Ta en gjennomgang av din økonomi: Hva bruker du pengene på? Gå gjennom kontobevegelsene dine og se hva pengene går til. Da kan det være lettere å gjøre noen grep for å spare. 
  2. Har du abonnement du ikke bruker? Det kan være smart å gjøre opp status på hvilke abonnement du trenger - og bruker. 
  3. Vær bevisst når du handler mat og andre husholdningsartikler. Skriv gjerne handleliste før du går i butikken så slipper du både dyre impulskjøp og hyppige besøk.
  4. Se om du kan nedbetale eventuelle forbrukslån raskere og ikke ta opp nye lån. Bruk kredittkortet fornuftig og betal regningene i tide, da slipper du ekstra omkostninger på det du har brukt. Ta gjerne en prat med oss og få hjelp til en eventuell refinansiering, dersom du behøver å fordele nedbetalingen av gjelden over lengre tid. Vi ser på hele din økonomiske situasjon og kan hjelpe deg å få kontroll.
  5. Søk om dagpenger umiddelbart dersom du blir permittert og ta kontakt med din rådgiver i banken. Vi tilbyr forskudd på dagpenger dersom du har behov for det.
  6. Husk at sparing fortsatt er verdens beste idé. Det er smart å opprettholde sparemålene du allerede har. Ta gjerne en prat med din personlige rådgiver som kan hjelpe deg.


Er du urolig for din økonomi, ikke nøl med å ta kontakt med din rådgiver så kan vi sammen finne gode løsninger som passer for deg og dine behov. Du finner kontaktinformasjonen til din rådgiver i nettbanken/mobilbanken. 

Sentralbordet vårt er tilgjengelig på tlf. 72 40 40 40 og post@oppdalsbanken.no, samt via melding fra nettbank/mobilbank.


Fortsett å ta vare på hverandre - Oss bry oss!